A Csatorna-alagút (angolul Channel Tunnel) vagy Csalagút (Chunnel) egy 50,5 km hosszú vasúti alagút a La Manche csatorna alatt a Doveri-szorosnál, amely az angliai Dover melletti Folkestone-t köti össze a franciaországi Calais közelében fekvő Coquelles városával.
A hatalmas projekt többször megakadt, de végül 1994-ben sikerült befejezni az alagutat. Ez a világ második leghosszabb alagútja, a japán Szeikan-alagút után, amely összességében hosszabb, de tengeralatti része rövidebb; tehát a Csatorna-alagút a világ leghosszabb tenger alatti alagútjának tekinthető (39 km).
Az alagutat a Eurotunnel cég üzemelteti. Az American Society of Civil Engineers kijelentette, hogy az alagút egyike a modern világ hét csodájának.
A közhiedelemmel ellentétben nem egy alagút, hanem egy alagútrendszer épült meg a La Manche csatorna alatt. Az alagútrendszer két, 7,6 m belső átmérőjű vonalalagútból és egy 4,8 m belső átmérőjű szervizalagútból áll. A teljes alagúthossz 3 × 50,5 km, azaz 151,5 km. A tengeralatti alagutakból 21,9 km az angol szektorban, 16 km pedig a francia szektorban fekszik.
A Csalagút francia bejárata Coquelles-nál
A SZERELVÉNY
Az Eurostar vonatjai az alagúton keresztül Párizst és Brüsszelt kötik össze Londonnal. A TGV vonatok egyébként 300 km/órás sebességét az alagútban 140 km/órában maximálták.
Mind a személy-, mind a teherautókat külön erre a célra tervezett kompvonatok szállítják át az alagúton. A Csatorna-alagúton közlekedő vonatok zárt ingavonatok, mindkét végükön hajtófejjel.
Háromféle szerelvény van:
1. Kamionszállító - A teherautókat szállító kompvonatok nyitottak, rácsos acélszerkezet felépítménnyel. A teherautósofőröket a vonathoz tartozó étkezőkocsiban szállítják. Ennek részben az az oka, hogy a kiélezett versenyhelyzetben a komphajókon bevett szokásoknak megfelelő vendégszeretetet biztosíthassanak a sofőröknek.
2. Személyautó-szállító: A személyautók szállítására tervezett vonatok zárt vagonokkal készültek, amelyeket a kocsik behajtása után leereszthető, tűzálló falakkal osztanak szakaszokra. A vezető és az utasok a kocsikban maradnak a mindössze 33 perces útra. A kocsik 2 szinten vannak. Az utasok kiszállhatnak menet közben, és nézelődhetnek. A szerelvény teljes hosszában átjárható, de menet közben, indulás előtt a kocsik közti átjárókat lezárják a tűzveszély miatt. Gyalogosan át lehet jutni a két ajtón. A két ajtó nem lehet egyszerre nyitva, zsilipszerűen működik, így egyszerre csak egy ember mehet át egyik vagonból a másikba.
3. Busz-szállító:
Hasonló a személyautó-szállítóhoz, de egyszintes. Az emeletes buszok is elférnek benne.
Az alagutat 2010-től tehervonat forgalom lebonyolítására is használják.
Személygépkocsik beszállítása
Belülről egy buszszállító vagon
Költsége: A tervezett 6 helyett 10 milliárd fontba került. Az alagútrészben a költségtúllépés jelentéktelen volt. A tervezettnél sokkal nagyobb költségek a vasúti vagonok és egyéb berendezések beszerzésénél keletkeztek, főleg a tűzbiztonsági követelmények szigorítása miatt.
Forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/Csatorna-alag%C3%BAt
|