A Csatorna-alagt (angolul Channel Tunnel) vagy Csalagt (Chunnel) egy 50,5 km hossz vasti alagt a La Manche csatorna alatt a Doveri-szorosnl, amely az angliai Dover melletti Folkestone-t kti ssze a franciaorszgi Calais kzelben fekv Coquelles vrosval.
A hatalmas projekt tbbszr megakadt, de vgl 1994-ben sikerlt befejezni az alagutat. Ez a vilg msodik leghosszabb alagtja, a japn Szeikan-alagt utn, amely sszessgben hosszabb, de tengeralatti rsze rvidebb; teht a Csatorna-alagt a vilg leghosszabb tenger alatti alagtjnak tekinthet (39 km).
Az alagutat a Eurotunnel cg zemelteti. Az American Society of Civil Engineers kijelentette, hogy az alagt egyike a modern vilg ht csodjnak.
A kzhiedelemmel ellenttben nem egy alagt, hanem egy alagtrendszer plt meg a La Manche csatorna alatt. Az alagtrendszer kt, 7,6 m bels tmrj vonalalagtbl s egy 4,8 m bels tmrj szervizalagtbl ll. A teljes alagthossz 3 50,5 km, azaz 151,5 km. A tengeralatti alagutakbl 21,9 km az angol szektorban, 16 km pedig a francia szektorban fekszik.

A Csalagt francia bejrata Coquelles-nl
A SZERELVNY
Az Eurostar vonatjai az alagton keresztl Prizst s Brsszelt ktik ssze Londonnal. A TGV vonatok egybknt 300 km/rs sebessgt az alagtban 140 km/rban maximltk.
Mind a szemly-, mind a teherautkat kln erre a clra tervezett kompvonatok szlltjk t az alagton. A Csatorna-alagton kzleked vonatok zrt ingavonatok, mindkt vgkn hajtfejjel.
Hromfle szerelvny van:
1. Kamionszllt - A teherautkat szllt kompvonatok nyitottak, rcsos aclszerkezet felptmnnyel. A teherautsofrket a vonathoz tartoz tkezkocsiban szlltjk. Ennek rszben az az oka, hogy a kilezett versenyhelyzetben a komphajkon bevett szoksoknak megfelel vendgszeretetet biztosthassanak a sofrknek.
2. Szemlyaut-szllt: A szemlyautk szlltsra tervezett vonatok zrt vagonokkal kszltek, amelyeket a kocsik behajtsa utn leereszthet, tzll falakkal osztanak szakaszokra. A vezet s az utasok a kocsikban maradnak a mindssze 33 perces tra. A kocsik 2 szinten vannak. Az utasok kiszllhatnak menet kzben, s nzeldhetnek. A szerelvny teljes hosszban tjrhat, de menet kzben, induls eltt a kocsik kzti tjrkat lezrjk a tzveszly miatt. Gyalogosan t lehet jutni a kt ajtn. A kt ajt nem lehet egyszerre nyitva, zsilipszeren mkdik, gy egyszerre csak egy ember mehet t egyik vagonbl a msikba.
3. Busz-szllt:
Hasonl a szemlyaut-szllthoz, de egyszintes. Az emeletes buszok is elfrnek benne.
Az alagutat 2010-tl tehervonat forgalom lebonyoltsra is hasznljk.

Szemlygpkocsik beszlltsa

Bellrl egy buszszllt vagon
Kltsge: A tervezett 6 helyett 10 millird fontba kerlt. Az alagtrszben a kltsgtllps jelentktelen volt. A tervezettnl sokkal nagyobb kltsgek a vasti vagonok s egyb berendezsek beszerzsnl keletkeztek, fleg a tzbiztonsgi kvetelmnyek szigortsa miatt.
Forrs: http://hu.wikipedia.org/wiki/Csatorna-alag%C3%BAt
|